Fortsättningskurs‎ > ‎

Mikroteori - Sammanfattning

Konsumtionsteori

  • Nyttomaximering - Hur mycket bör vi köpa av varorna för att uppnÃ¥ maximal nytta för en viss budget? Lagrange: Maximera nyttofunktionen under bivillkoret av budgetrestriktionen. Finn villkoret för nyttomax, lös ut q1 och q2 och sätt in dem i lambda fÃ¥r att fÃ¥ ut de tvÃ¥ okompenserade efterfrÃ¥gefunktionerna för q1 och q2.
    • Okompenserade efterfrÃ¥gan (Marshallian/Walrasian demand) - Hur mycket efterfrÃ¥gar vi av en vara för att uppnÃ¥ maximal nytta för en given budget?
      • Indirekt nytta - Hur hög nytta kan vi uppnÃ¥ för den givna budgetrestriktionen? Substituera in de okompenserade efterfrÃ¥gefunktionerna i nyttofunktionen.
      • Elasticitet - Den okompenserade efterfrÃ¥gan används för att räkna ut elasticiteter för efterfrÃ¥gan (se nedan)
  • Utgiftsminimering - Hur mycket bör vi köpa av varorna för att minimera vÃ¥ra kostnader och ändÃ¥ uppnÃ¥ en viss nytta? Lagrange: Minimera budgetrestriktionen under bivillkoret av nyttofunktionen. Finn villkoret för utgiftsmin, lös ut q1 och q2 och sätt in dem i lambda fÃ¥r att fÃ¥ ut de tvÃ¥ kompenserade efterfrÃ¥gefunktionerna för q1 och q2.
    • Kompenserade efterfrÃ¥gan (Hicksian demand) - Hur mycket efterfrÃ¥gar vi av en vara för att minimera vÃ¥ra kostnader för en given nyttonivÃ¥?
      • Utgiftsfunktionen (Expenditure function) - Vad blir de minsta kostnaderna för att uppnÃ¥ en viss nyttonivÃ¥? Sätt in de kompenserade efterfrÃ¥gefunktionerna i funktionen för utgifter (E = P1q1 + P2q2) för att fÃ¥ ut utgiftsfunktionen E som en funktion av priser P och nyttan U.
        • Equivalent variation (EV) - Vid en prisförändring, hur mycket skulle vi behöva förändra i ursprungssituationen för att hamna pÃ¥ samma nyttonivÃ¥n som efter prisförändringen? Skillnaden mellan hur mycket det hade kostat att uppnÃ¥ en ny nyttonivÃ¥ med de gamla priserna jämfört med de nya priserna. Detta gör att vi slipper jämföra nyttor, eftersom detta är svÃ¥rt i praktiken. EV utnyttjar utgiftsfunktionen: EV = E(PrisnivÃ¥0, U1) - E(PrisnivÃ¥1, U1)
        • Compensating variation (CV) - Vid en prisförändring, hur mycket pengar behöver vi kompenseras med i efterhand för att hamna pÃ¥ samma nyttonivÃ¥ som före prisförändringen? Använd utgiftsfunktionen: CV = E(PrisnivÃ¥0, U0) - E(PrisnivÃ¥1, U0)
  • EfterfrÃ¥gan: Hur mycket efterfrÃ¥gas av en vara?
    • Styrs av:
      • Priset pÃ¥ varan: Detta samband (efterfrÃ¥gan och priset) är det man vanligtvis ser i diagram, i form av en efterfrÃ¥gekurva (ofta tillsammans med en utbudskurva).
        • Ordinär vara: Konsumenter köper mer om priset minskar och mindre om priset ökar. Detta gäller för de flesta varor.
          • Priselasticitet < 0
        • Veblen-varor: Högre efterfrÃ¥gan vid högre pris eftersom priset i sig skapar en efterfrÃ¥gan. Ofta dyra varor som används som statussymboler eftersom de upplevs som exklusiva. Exempel: lyxbilar, smycken och märkeskläder.
          • Priselasticitet > 0
        • Giffen-varor: Högre efterfrÃ¥gan vid högre pris eftersom det högre priset gör att folk tvingas välja bort ett dyrare substitut för mer av Giffen-varan. Exempel: När priset pÃ¥ en basvara (t.ex. potatis) ökar sÃ¥ fÃ¥r folk mindre pengar över till dyrare substitut (t.ex. kött), och tvingas ersätta det dyrare substitutet med mer av basvaran för att kunna äta sig mätta.
          • Priselasticitet > 0
      • Priset pÃ¥ andra varor
        • Komplement: EfterfrÃ¥gan minskar om priset pÃ¥ en annan vara ökar, och vice versa. Exempel: Om priset pÃ¥ biobiljetter ökar sÃ¥ minskar efterfrÃ¥gan pÃ¥ popcorn i biografen.
          • Korspriselasticitet < 0
        • Substitut: EfterfrÃ¥gan ökar när priset pÃ¥ en annan vara ökar. Exempel: Om priset pÃ¥ Pepsi stiger sÃ¥ ökar efterfrÃ¥gan pÃ¥ Coca-Cola (efterfrÃ¥gekurvan förskjuts till höger). Om priset pÃ¥ pasta stiger sÃ¥ ökar efterfrÃ¥gan pÃ¥ potatis och ris.
          • Korspriselasticitet > 0
      • Inkomst: Detta samband (efterfrÃ¥gan och inkomsten) kan ritas upp som en kurva i ett diagram, den s.k. Engelkurvan.
        • Underlägsen/Inferiör vara (inferior good): EfterfrÃ¥gan pÃ¥ varan sjunker när vÃ¥r inkomst stiger. Exempel: Snabbnudlar, eftersom vi vid högre inkomst ersätter nudlarna med dyrare mat, och bussresor, eftersom vi vid högre inkomst oftare väljer att resa med tÃ¥g, flyg eller taxi.
          • Inkomstelasticitet < 0
        • Normal vara: EfterfrÃ¥gan pÃ¥ varan ökar när vÃ¥r inkomst stiger.
          • Nödvändig vara: EfterfrÃ¥gan pÃ¥ varan ökar när vÃ¥r inkomst stiger, men vi spenderar en mindre andel av vÃ¥r budget pÃ¥ dem. T.ex. har man observerat att vi lägger en allt mindre andel av vÃ¥r budget pÃ¥ mat när vÃ¥r inkomst stiger (Engels lag).
            • Inkomstelasticitet 0 till 1
          • Lyxvara/Överlägsen/Superiör vara: EfterfrÃ¥gan pÃ¥ varan ökar när vÃ¥r inkomst stiger, till en sÃ¥dan grad att vi spenderar mer pÃ¥ varan i förhÃ¥llande till andra varor. Varans totala budgetandel ökar eftersom varan ersätter andra varor. Exempel: Lyxmat, eftersom vi vid högre inkomst unnar oss en större andel lyxmat.
            • Inkomstelasticitet > 1
      • Övrigt: EfterfrÃ¥gan kan ocksÃ¥ styras av mÃ¥nga andra faktorer sÃ¥som sociala normer, trender, rykten, reklam och förväntningar.
    • Elastcitet (för efterfrÃ¥gan) - Visar hur mÃ¥nga procent den efterfrÃ¥gade kvantiteten pÃ¥ en vara förändras dÃ¥ nÃ¥gonting (t.ex. priset pÃ¥ varan eller inkomsten) ökar med en procent
      • Priselasticitet/Egenpriselasticitet/EfterfrÃ¥gans priselasticitet/EfterfrÃ¥geelasticitet: Om priset pÃ¥ vara 1 ökar, vad händer med efterfrÃ¥gan pÃ¥ vara 1? För ordinära varor gäller att ε < 0, dvs att efterfrÃ¥gan minskar om priset ökar.
        • ε = ∂Q1/∂P1 * P1/Q1
        • Beroende pÃ¥ dess priselasticitet vid en viss punkt kan vi fÃ¥:
          • ε = 0: Perfekt oelastisk efterfrÃ¥gan
          • ε = 0 till -1: Oelastisk/okänslig efterfrÃ¥gan
          • ε = -1: Enhetselastisk efterfrÃ¥gan
          • ε < -1: Elastisk/känslig efterfrÃ¥gan
          • ε = -∞: Perfekt elastisk efterfrÃ¥gan
      • Korspriselasticitet: Om priset pÃ¥ vara 2 ökar, vad händer med efterfrÃ¥gan pÃ¥ vara 1?
        • ε = ∂Q1/∂P2 * P2/Q1
      • Inkomstelasticitet: Om individens inkomst ökar, vad händer med efterfrÃ¥gan pÃ¥ vara 1?
        • ξ = ∂Q1/∂Y * Y/Q1
      • Kompenserade priselasticitet/Substitutionselasticitet: Om priset pÃ¥ vara 1 ökar, vad händer med den kompenserade efterfrÃ¥gan pÃ¥ vara 1? FÃ¥ngar upp substitutionseffekten.
        • εc = ∂Q1c/∂P1 * P1/Q1c
      • Budgetandel: Hur stor del av individens inkomst läggs pÃ¥ vara 1?
        • θ = P1 * Q1 / Y
      • Slutskyekvationen: Sambandet mellan priselasticiteten, kompenserade priselasticiteteten, inkomstelasticiteten och budgetandelen. Kan t.ex. ta reda pÃ¥ en av dessa om man vet värdet pÃ¥ de andra tre.
        • ε = εc - θξ

Produktionsteori

  • Kostnadsminimering - Samma princip som utgiftsminimering.
    • LÃ¥ngsiktig kostnadsfunktion (Long-run cost curve) - Visar oss hur kostnaden (C) varierar för olika producerade kvantiteter (Q) om vi alltid producerar med den mest kostnadseffektiva kombinationen av produktionsfaktorer (oftast L och K). NÃ¥s genom att ta tangeringspunkterna för flera isokost- och isokvantkurvor och dra en linje mellan dessa (en s.k. expansion path / expansionsstig). Ett linjärt samband innebär att vi har konstanta lÃ¥ngsiktiga genomsnittskostnade och konstant skalavkastning. Algebraiskt: Använd Lagrange, ställ upp kostnadsfunktionen (C = wL + rK) u.b. av produktionsfunktionen, dvs vi kostnadsminimerar. Efter derivering och sammanslagning vill vi lösa ut K och L, stoppa in dessa i lambda (produktionsfunktionen) för att fÃ¥ ut efterfrÃ¥gan(?) av K och L, och slutligen stoppa in bÃ¥da dessa i kostnadsfunktionen (C = wL + rK) för att fÃ¥ ut den lÃ¥ngsiktiga kostnadsfunktionen.
  • Monopolistisk prissättning:
  • EfterfrÃ¥gan av arbetskraft: Marginalprodukten av ar
  • Välfärd
    • Compensating variation (CV)
  • Kollektiva varor:
    • Samuelson-villkoret: MRS1 + MRS2 + ... MRSn = MRT . Dvs summan av alla konsumenters MRS = samhällets MRT, dÃ¥ producerar vi den optimala kvantiteten av den kollektiva varan.

Prisdiskriminering

  • Perfekt prisdiskriminering (1st degree price discrimination): Företaget sätter olika priser för alla olika konsumenter. En individuellt anpassad prissättning ger alltid större vinst än en gemensam prissättning. Däremot är den svÃ¥r att genomföra i praktiken.
    • Uträkning: MR = D sÃ¥ vi kan sätta den inverterade efterfrÃ¥gefunktionen till MR och sen ta MR = MC för att fÃ¥ ut vinstmaximerande kvantitet. Vi kan inte räkna ut nÃ¥got pris eftersom vi har flera stycken priser. Vi kan däremot räkna ut vinsten, som = PÖ (- FC om dessa existerar), dvs arean mellan MC och efterfrÃ¥gekurvan (D). Om D är en rät linje kan vi räkna ut ytan pÃ¥ en triangel, annars mÃ¥ste vi använda integraler.
  • Mängdrabatt (2nd degree price discrimination/Quantity discrimination): Större kvantiteter säljs för mindre per enhet än smÃ¥ kvantiteter. Eftersom P = D sÃ¥ utgÃ¥r vi ifrÃ¥n att priset är en funktion av Q, men vi skiljer pÃ¥ kvantiteterna Q1 och (Q2 - Q1) där Q2 är den totala kvantiteten som konsumeras och Q1 är den del som konsumeras för ett högt pris. Vi sätter upp vÃ¥r vinstfunktion utifrÃ¥n detta, gör den endast beroende av Q1 och Q2, deriverar med avseende pÃ¥ de bÃ¥da och löser sedan ut Q1 och Q2 för fÃ¥ reda pÃ¥ den ena kvantiteten och den totala. Vi kan sätta in dessa i P för att fÃ¥ ut de tvÃ¥ prisnivÃ¥erna vi vill Ã¥t.
  • Marknadsuppdelning (3rd degree price discrimination): Företaget producerar till olika kvantiteter och priser pÃ¥ olika marknader. T.ex. ett pris i USA och ett annat i Sverige. Exempel: TvÃ¥ marknader med tvÃ¥ olika efterfrÃ¥gor. Vi vill ta reda pÃ¥ vilka priser och kvantiteter vi ska producera till för att vinstmaximera, dvs vad Q1 och Q2, och P1 och P2 blir. Skriv ut vinsten som funktion av Q1 och Q2 och derivera med avseende pÃ¥ dem. Sätt derivatorna = 0 och lös ut Q1 och Q2 ur bÃ¥da ekvationerna, vilket ger oss kvantiteterna som ska produceras pÃ¥ de bägge marknaderna. Sätt in i de inverterade efterfrÃ¥gefunktionerna för att fÃ¥ fram priserna.
  • TvÃ¥-delad taxa (Two-part tariff): Pris per enhet (som vanligt) plus en fast abonemangskostnad (= konsumentens KÖ).
    • Perfekt prisdiskriminering: Olika konsumenter har olika abonemangsavgifter, som motsvarar konsumenternas individuella KÖ. Intäkterna blir summan av dessa plus summan av kvantiterna * priset som varje konsument köper. Räkna ut vinst med endast priserna som variabler, partialderivera med avseende pÃ¥ priserna och finn derivatan = 0. Lös ut priserna.
    • Gemensamt pris: Endast en abonemangsavgift och pris per enhet. Vi sätter abonemangsavgiften till KÖ för den individ med minst betalningsvilja, för att även denna ska konsumera vÃ¥r produkt. I vissa fall kan vi dock tjäna pÃ¥ att istället utgÃ¥ ifrÃ¥n den med högst betalningsvilja, om betalningsviljan är mycket högre där. Räkna ut vinst, derivera priset, finn derivatan = 0 och lös ut priset.
  • Paketprissättning: En vara kan endast köpas om man ocksÃ¥ köper en annan vara. Alternativt: Varan kan endast köpas om man samtidigt skriver ett serviceavtal med företaget. T.ex. vanligt när man köper maskiner av nÃ¥got slag eller programvara, där det ingÃ¥r service/support och underhÃ¥ll. Är olagligt om det blir allt för lÃ¥ngsökt. Oftast ger det störst vinst för företaget om företaget baserar paketpriset pÃ¥ konsumentgruppen med lägst betalningsvilja. Kravet för att paketpris ska ge mer vinst än normal prissättning är att köpare A har högst betalningsvilja för ena varan och köpare B högst för den andra.

Perfekt konkurrens

    • Antaganden:
      • MÃ¥nga företag, homogen produkt, inga etableringshinder eller liknande, konsumenter har perfekt information och kan direkt välja att köpa frÃ¥n ett annat företag, inga externaliteter, perfekt rörlighet pÃ¥ faktormarknaden
    • Konsekvens:
      • Inget enskilt företag kan styra marknadspriset sÃ¥ företagen mÃ¥ste sätta sitt pris till marknadspriset. För ett enskilt företag gäller därför att: Marginalintäkten (MR) = Marknadspriset (P) (en rät linje)
    • Kort och lÃ¥ng sikt

      • Kort sikt: Syftar pÃ¥ en situation när företag ännu inte har hunnit lämna marknaden eller nyetablera sig, sÃ¥ befintliga företag kan göra bÃ¥de vinst eller förlust vid förändringar i efterfrÃ¥gan eller utbud (MC = MR != AC), och producera en kvantitet till en kostnad som inte är optimalt för samhället. (Se Q2 i bilden)
      • LÃ¥ng sikt: Om företag gör vinst sÃ¥ kommer nya företag att etablera sig pÃ¥ marknaden och pressa ner priserna, och om företag gör förlust kommer företag tvingas lämna marknaden och minska förlusterna. PÃ¥ lÃ¥ng sikt har detta pÃ¥gÃ¥tt tills vi uppnÃ¥tt en ny jämvikt där vinsten = 0 för alla företag, och där vi fÃ¥r största möjliga kvantitet producerad till lägsta möjliga kostnad. Företag gör vare sig vinst eller förlust (MC = MR = AC), och det finns inte längre anledning att lämna eller nyetablera sig pÃ¥ marknaden. (Se Q3 i bilden)

Oligopol och spelteori

  • Begrepp
    • Nash-jämvikt: Ingen spelare har nÃ¥got att vinna pÃ¥ att ensam byta strategi, utan mÃ¥ste göra det tillsammans med andra.
    • Residual efterfrÃ¥gan: EfterfrÃ¥gan som blir kvar när vi tar marknadsefterfrÃ¥gan minus alla andra företags efterfrÃ¥gan:
      • Residual efterfrÃ¥gan Dr(P) = MarknadsefterfrÃ¥gan D(P) - Övriga företags efterfrÃ¥gan S0(P)
    • Dominant strategi: När en viss strategi för en spelare alltid är det bästa valet, oavsett hur motspelarna agerar.
    • Fullständig information: Spelarna har full information om alla utfall, men man vet inte vad motparterna kommer göra. Vanligaste antagandet i nationalekonomi.
    • Perfekt information: Spelarna vet även vad motparten kommer att göra.
    • Statiskt spel: Spelarna agerar simultant och endast en gÃ¥ng, som i Cournot (företagen fattar beslut samtidigt)
    • Dynamiskt spel: Spelarna agerar upprepat eller sekventiellt, som i Stackelberg (ett företag agerar först, och de andra agerar därefter) eller om man spelar ett statiskt spel som Cournot upprepade gÃ¥nger.
    • Reaktionsfunktion: En funktion som utgör en strategi som beror pÃ¥ hur en annan spelare agerar.
  • Kartell: Flera företag gÃ¥r samma och agerar som ett monopol, för att öka allas vinster. Ger monopolutfall, men vinsterna i kartellen delas upp mellan de samverkande företag. Viss inre spänning mellan de samverkande företaget eftersom de individuellt kan tjäna pÃ¥ att sätta ett lägre pris och ta en större del av marknaden. Företag försöker därför kontrollera varandra, t.ex. via konsumenterna genom att skriva: "Vi säljer till lägst pris, om ni hittar nÃ¥n som säljer lägre sÃ¥ säljer vi ännu lägre."
  • Cournot-modellen: Företagen sätter kvantiteter simultant. Ett s.k. statiskt spel eftersom företagen agerar samtidigt. Vi vill finna Nash-jämvikten.
    • Homogena produkter: TvÃ¥ företag kommer leda till en viss vinst. Krävs ett oändligt antal företag för att pressa ner priserna tills vinsten är noll, dvs tills vi nÃ¥r samma jämvikt som vid perfekt konkurrens. Exempel: Vi tar reda pÃ¥ efterfrÃ¥gan för företag A (qA) genom att räkna ut residual efterfrÃ¥gan, dvs dra av företag Bs efterfrÃ¥gan (qB) frÃ¥n marknadsefterfrÃ¥gan (Q) pÃ¥ följande sätt: qA = Q - qB. Vi kan räkna ut MR = MC för företag A genom den inverterade efterfrÃ¥gan för företag A (vi vill endast ha kvar qA och qB). Detta ger oss kvantiteten som företag A ska producera som en funktion av företag Bs efterfrÃ¥gan. Om företag B är identiskt sÃ¥ fÃ¥r den As spegelvända efterfrÃ¥gefunktionen. Detta ger oss ett ekvationssystem med qA och qB som vi kan lösa för att ta reda pÃ¥ den exakta kvantiteten de bägge företagen ska producera i Nash-jämvikt, även kallat Cournot-jämvikt.
  • Bertrand-modellen: Företagen sätter priser simultant. Ett s.k. statiskt spel eftersom företagen agerar samtidigt. Vi vill finna Nash-jämvikten.
    • Homogena produkter: Företag kommer pressa ner priserna tills vinsten är noll, och vi fÃ¥r samma utfall som vid perfekt konkurrens.
    • Differentierade produkter: Exempel: TvÃ¥ företag, A och B. Vi tar fram vinsten för företag A som funktion av pA och pB, deriverar med avseende på pA, sätter derivatan = 0 och löser ut pA. Vi kan göra motsvarande för B. Vi fÃ¥r sedan ett ekvationssystem som vi kan lösa ut för att ta reda pÃ¥ vilka priser de bÃ¥da företagen kommer att sätta i Nash-jämvikt.
  • Stackelberg-modellen: Ett företag (ledaren) sätter sin utbjudna kvantitet och övriga företag mÃ¥ste ta hänsyn till detta och dela pÃ¥ resten av marknadens efterfrÃ¥ga. Ett s.k. dynamiskt spel eftersom företagen agerar sekventiellt (i flera drag). Exempel: Fungerar som Cournot, fast A.s efterfrÃ¥gan är inte beroende av B. Kan därför räkna ut A:s jämviktskvantitet utan att blanda in B. B däremot är beroende av A, sÃ¥ vi kan sedan sätta in A:s jämviktskvantitet i B:s efterfrÃ¥gefunktion för att se hur mycket B vill producera. Detta ger oss Nash-jämvikten.
  • Monopolistisk konkurrens: Flera smÃ¥ företag erbjuder differentierade produkter pÃ¥ en marknad utan etableringshinder. Eftersom företagen erbjuder differentierade produkter sÃ¥ möter enskilda företag en sluttande residual efterfrÃ¥ga (till skillnad frÃ¥n en horisontell, som företag under perfekt konkurrens) och kan agera som monopol. PÃ¥ kort sikt sÃ¥ är alltsÃ¥ marknadslösningen för företaget som monopollösningen. Men pÃ¥ lÃ¥ng sikt sÃ¥ är vinsten = 0 p.g.a. att inga etableringshinder existerar.